
Team Vroeg Geleerd
Hoofdpromotor

Prof. dr. Dieter Vandebroeck
Ik ben professor in de Sociologie verbonden aan het Brussels Instituut voor Sociaal en Populatieonderzoek (BRISPO) van de VUB. Bij BRISPO ben ik het hoofd van de onderzoekseenheid Childhood, Culture & Cognition waar we onderzoek verrichten naar primaire socialisatie en de sociale ontwikkeling van jonge kinderen. Meer bepaald richt mijn onderzoek zich op de vroege ontwikkeling van sociale identiteit bij kinderen, de wijze waarop sociale identiteit hun interacties en relaties vormgeeft en de onderscheiden rol van familie, onderwijs, vrienden en populaire cultuur als bronnen van vroege sociale identiteit. Ook binnen Vroeg Geleerd komen deze onderzoekslijnen terug en trachten we te kijken hoe sociale identiteit het relationele welzijn van kinderen bepaald en hoe het bijdraagt aan het fenomeen van pestgedrag op school.
Naast mijn werk bij BRISPO ben ik ook als fellow verbonden aan het Centre Européen de Sociologie et de Science Politique aan de Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales in Parijs en ben ik de huidige voorzitter van het European Center for the Study of Culture & Inequality (www.eucci.eu), een Europees netwerk van wetenschappers die zich inzetten om de hedendaagse patronen van ongelijkheid in de EU beter te begrijpen
Ik ben de auteur van Distinctions in the Flesh (Routledge, 2016) en Socializing Inequality. Class, Culture & Cognition in Early Childhood (met Maaike Jappens & Annette Lareau, Routledge, 2025).
Promotor

Prof. dr. Hilde Colpin
Ik ben doctor in pedagogische wetenschappen en als gewoon hoogleraar verbonden aan de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context van de KU Leuven. Mijn onderzoek focust op nabije relaties van kinderen en adolescenten, en de rol van die relaties voor hun sociaal-emotionele en academische ontwikkeling. In mijn vroege loopbaan lag de focus op ouder-kindrelaties; later werd die uitgebreid naar relaties met leerkrachten en peers. Ik leidde bijvoorbeeld studies met interventies ter preventie van externaliserend probleemgedrag bij kinderen door het bevorderen van positieve relaties met klasgenoten (Taakspel, TOPspel) en leerkracht-leerlingrelaties (Samen-Spel). Een andere onderzoekslijn focust op pesten in het basisonderwijs en in het bijzonder de rol die leerkrachten kunnen spelen in de preventie van pesten door hun eigen relaties met leerlingen en door hun tussenkomsten in pestsituaties.
Meer recent raakte ik geboeid door de wisselwerking tussen leerkracht-leerlingrelaties en peerrelaties in de klas, en hun gezamenlijke impact op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. Met mijn onderzoek beoog ik om nieuwe inzichten te genereren die (1) bijdragen aan theorievorming in het domein en (2) positieve ontwikkeling en sociale relaties bij kinderen en jongeren promoten (zie bijvoorbeeld P2G voor een toepassing van Samen-Spel in Europese kleuterscholen en de brochure Samen Sterk voor leerkrachten om pesten in de klas tegen te gaan). De combinatie van beide staat centraal in mijn onderzoeksvisie en onderzoeksagenda.

Promotor
Prof dr. Els Dumortier
Ik ben professor in Kinderrechten, Jeugdrecht en Jeugdcriminologie binnen de vakgroep criminologie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Mijn onderzoek richt zich op (empirische) kinderrechten en jeugdrecht, met speciale aandacht voor gender, diversiteit en kinderen in kwetsbare situaties. Ik ben lid van Europese netwerken zoals de Werkgroep Jeugdrecht van de European Society of Criminology, het Child Friendly Justice Netwerk en de EU Cost Action over taalbarrières bij jongeren in conflict met de wet. Momenteel ontwikkel ik nieuwe methoden om (zeer jonge) kinderen en jongeren een stem te geven in verschillende contexten, zoals asielprocedures, schoolomgevingen en (residentiële) jeugdzorg.
Promotor

dr. Jan Ardies
Ik ben binnen AP Hogeschool coördinator van het Kenniscentrum Educatie-Innovatie. Ik startte als STEM-leerkracht in het secundair onderwijs, om vervolgens opleidings- en onderwijswetenschappen te studeren. Aansluitend werkte ik als lerarenopleider en onderzoeker aan de Artevelde Hogeschool en KdG naast mijn doctoraatsstudie over de attitude van leerlingen ten aanzien van het vak techniek aan de UAntwerpen. Ik leidde een secundaire school als directeur en gaf les in de lerarenopleidingen kleuter- en lager onderwijs van de AP Hogeschool. Op AP startte ik in 2021 het kenniscentrum Educatie-Innovatie waar ik nu coördinator ben. We doen onderzoek en vertalen dat naar concreet toepasbare praktijken voor leerkrachten. We focussen hierbij op de thema’s sociaal rechtvaardig onderwijs, taalontwikkelend lesgeven, versterken van leerkrachtenteams en innovatieve lespraktijken.
Onderzoekscoördinator

dr. Maaike Jappens
Ik ben postdoctoraal onderzoeker aan de vakgroep Sociologie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), met een bijzondere interesse in sociale ongelijkheid, de manier waarop kinderen de sociale wereld waarnemen, en hun relaties met familie en leeftijdsgenoten. Mijn doctoraatsonderzoek richtte zich op de vaak over het hoofd geziene relatie tussen grootouders en kleinkinderen, en in het bijzonder in gezinnen na een echtscheiding. Daarna focuste ik me binnen het project Socializing Inequality op welk moment in hun sociaal-cognitieve ontwikkeling jonge kinderen zich bewust worden van sociale statusverschillen, en hoe dit bewustzijn hun kijk op en oordeel over de wereld beïnvloedt. Binnen het project Vroeg Geleerd coördineer ik het onderzoek en werk ik mee aan de ontwikkeling en uitvoering van de methodologie.
Valorisatie coördinator

dr. Marloes Hagenaars
Ik ben postdoctoraal onderzoeker en valorisatie coördinator aan de vakgroep sociologie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Mijn specialisatie ligt in kwalitatieve methodes en onderwijsongelijkheid met een focus op de leerkracht en leermiddelen. Van 2019 tot 2023 werkte ik als doctoraal onderzoeker aan de vakgroep Sociologie van de Universiteit Gent. In het kader van het EdisTools-project onderzocht ik hoe leerkrachten omgaan met etnische diversiteit in het secundair onderwijs. Op basis van de bevindingen uit mijn doctoraat ontwikkelde ik de tool RE:flex. Voortbouwend op deze expertise richt mijn huidige onderzoek zich op de manier waarop lesmateriaal bijdraagt aan de vroege beeldvorming van kinderen over de sociale wereld. Als valorisatiecoördinator ben ik daarnaast verantwoordelijk voor de vertaling van onderzoek en de wetenschappelijke resultaten naar een breder publiek van onderwijsprofessionals en beleidsmakers. Binnen de Vrije Universiteit Brussel doceer ik ook de vakken Advanced Methodes en Current Issues II.
Senior onderzoeker

Prof. dr. Marijke van Buggenhout
Ik ben professor en titularis jeugdcriminologie bij de onderzoeksgroep Crime and Society aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Een rode draad in mijn werk is de interesse in participatief onderzoek, waarbij ik me vooral focus op de ervaringen van kinderen en pleit voor een actieve en centrale rol voor jongeren in zowel de wetenschap als in de maatschappij. Voor mijn doctoraat integreerde ik collaboratieve filmmethodes in een etnografisch onderzoek naar jonge nieuwkomers in Brussel, wat resulteerde in de documentaire Papieren Grenzen (en het gelijknamige boek, Paper Borders). Binnen het Vroeg Geleerd project ben ik mee verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van een empirisch kinderrechtenperspectief doorheen de studie. Dat doen we onder andere door kinderen deel te laten uitmaken van een kinderadviesraad, en daarbij hun unieke visies op de thema’s mee te betrekken in ons onderzoeksverhaal.
Doctoraatsonderzoeker

Eva Dierickx
Ik ben pedagoog en lerarenopleider, gespecialiseerd in het kleuteronderwijs binnen de vakgroep criminologie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Ik behaalde een professionele bachelor in het Kleuteronderwijs aan de Arteveldehogeschool en een master in de Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Gent. Daarnaast volgde ik het merendeel van de vakken in de master Gender en Diversiteit, met een focus op de onderwijscontext. Na enkele jaren praktijkervaring als kleuterleerkracht werk ik sinds 2015 als docent en praktijkgericht onderzoeker aan AP Hogeschool. Ik coördineerde verschillende praktijkgerichte onderzoeksprojecten rond sociale rechtvaardigheid en anti-vooroordelen-educatie, met bijzondere aandacht voor de vroege kindertijd. In mijn werk sla ik graag een brug tussen onderwijskunde en praktijk via creatieve vormen van wetenschapscommunicatie. Zo ben ik mede-auteur van twee veelgebruikte, wetenschappelijk onderbouwde handboeken: Kleuterleerkracht, het naslagwerk voor kleuteronderwijs (2021) en Sssst, dat mag je niet zeggen – Hoe we jonge kinderen zonder vooroordelen kunnen opvoeden en waarom dat dringend nodig is (2023). Daarnaast ben ik host van de podcast Buiten de lijntjes, over kwaliteitsvol en inclusief kleuteronderwijs.
Doctoraatsonderzoeker

Mariem Es Salhi
Ik ben doctoraatsonderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en binnen het Vroeg Geleerd-project, waarin ik onderzoek hoe kinderen binnen de schoolcontext omgaan met meervoudige identiteiten en hoe deze processen hun sociale relaties beïnvloeden. Ik behaalde een master in de Sociologie aan de Universiteit van Antwerpen en een master-na-master in Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies aan de KU Leuven. Vanuit een sterke interesse in sociale ongelijkheid en identiteitsvorming richt ik me op kwalitatief onderzoek dat inzicht biedt in de ervaringen van kinderen in een diverse samenleving.
Doctoraatsonderzoeker

Manon Deryckere
Ik ben doctoraatsonderzoeker binnen de onderzoekseenheid School Psychology and Development in Context aan de KU Leuven. Ik behaalde zowel mijn master in de Klinische Psychologie als mijn master in de Sociologie aan de Universiteit Gent. Deze dubbele achtergrond weerspiegelt mijn interesse in zowel individuele ontwikkeling als in de manier waarop mensen beïnvloed worden door bredere maatschappelijke vraagstukken. Binnen het Vroeg Geleerd project richt mijn onderzoek zich op de socialiserende invloed van leerkrachten en op hoe hun handelen sociale interacties van kinderen beïnvloeden.
Doctoraatsonderzoeker

Tomas Bilevicius
Ik ben doctoraatsonderzoeker en onderwijsassistent binnen de vakgroep Sociologie aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Ik behaalde mijn bachelor in de sociologie aan de Vrije Universiteit Brussel en mijn master in sociologie en sociaal onderzoek aan de Universiteit van Trento (Italië). Mijn onderzoek focust op hoe kinderen, als actieve sociale actoren, gestructureerde sociale cognitie ontwikkelen via hun alledaagse interacties op de speelplaats. In mijn doctoraatsonderzoek verzamel en analyseer ik voornamelijk data over de interacties van kinderen op de speelplaats, met bijzondere aandacht voor sociale klasse en gedragspatronen. Ik onderzoek hoe kinderen de klassencultuur (re)produceren binnen het microveld van de speelplaats. Binnen de Vrije Universiteit Brussel doceer ik ook de vakken Current Issues II en Critical Thinking in Sociology.
